Friday 13 April 2012

Berubah kerana seorang kekasih




"Y when i left sum1, they suddenly changed to their old one? berubah sbb Allah,bukan sbb gf.. ;')"
By,Fina.

Ini cuma pandangan sendiri , kalau fina ada nak komen,silakan.. ^^
Ramai yang saya dengar cakap macam ni, "Ala,kalau aku berubah pun sebab dia,bukan sebab Allah"ataupun "Hidayah belum sampai"

Setiap orang berbeza,tapi saya anggap jika wujudnya seseorang untuk mendorong kita pada kebaikan,saya terima itu sebagai hadiah daripada Allah..Kita cuba ketepikan soal Bf dan Gf..Kita ambil contoh yang lebih senang..

Anak dan ibu bapa..

Bila kita,sebagai anak,belajar di sekolah..Dengan niat nak bahagiakan ibu bapa...Kita semua pernah niat macam tu kan?
Dari situ niat tak terus pergi pada Allah..Tapi,di situ jugalah kita buat kerana Allah..
Bukan ke Allah menuntut kita sebagai anak untuk mentaati ibubapa..itu termasuklah menjaga hati,membahagiakan mereka..Semuanya ada sekali..semuanya kerana Allah..

Jadi untuk kes GF dengan BF ni...Bila ada salah seorang tu yang mampu mendorong,bersyukurlah selagi ada kebaikan yang diberi..Cuba terima tu sebagai kasih sayang Allah..

Dalam satu hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda :
"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini." (Hadis Riwayat Bukhari)
Cuma yang nampak memburukkan keadaan,mungkin sebab situasi dorang sebagai GF&BF...Hubungan lelaki dan dan perempuan yang bukan mahram susah nak jaga..

1 comments:

fina said...

y seblm ni pn cm tue, then when i left faqa, he do the same thing.. Im the one who feel guilty.. hurmmmm..thanks zimam..hadis tue,tersentuh fina bace..:')

Post a Comment

Zimam

Zimam
Ultraman Mode